PENDAMBAMAWAR BACK IN 2019

Aku Dia & Blogging

Abang Lapik Boleh?

hai pembaca blog PM, kali ni PM nak update sesuatu berkaitan dengan perhubungan lelaki dan perempuan. Saje ngah baca baca komen tibe tibe ada satu ayat ni menarik PM untuk buat entri ni. Biar PM bicarakan isu ini secara ringkas. Soal cinta memang sukar untuk diungkapkan dengan perbuatan kerana kita terbatas dengan adab serta hukum hukum.jadi PM nak bicara dengan ilmu cetek PM serba sedikit mengenai isu lelaki dan perempuan dalam percintaan.
Boleh ke kita pegang bukan muhrim kita dengan berlapik?
Memang salah kita sentuh atau pegang bukan muhrim kita tanpa berlapik , bagaimana sebaliknya. PM pernah mendengar ceramah dari seorang ustaz mengenai situasi ini, dan jawapan yang diberikan adalah.
Kalau lapik itu tak merasai kulit,yakni kainnya agak tebal dan ada sebab yang dibenarkan syara' maka harus dipegang.
PM tekan kan ayat " dan ada sebab yang dibenarkan syara' " maknanya kalau anda sengaja keluar dating dengan kekasih pastu pegang tangan ,eh berlapik! tetap salah salah. Jadi tak perlu la gatal gatal nak pegang pegang tangan, peluk peluk, eh sejuk la..tak perlu ok. nak peluk peluk, nak pegang pegang ikat secara sah.


PM cetek ilmu tentang agama tapi PM tak mahu la teman teman PM tak tahu langsung ilmu agama cam ni,mana yang halal mana yang haram. Maaf buat yang terasa bukan PM nak tunjuk baik, tapi anda nak ke terima bakal teman hidup anda tu 'bekas orang lain'?? Jaga la maruah anda, orang sekeliling melihat tingkah laku kita, melihat bicara kita. serongnya pandangan orang kalau ilmu tentang ini pun anda tak ambil tahu.

Akhir kata dari PM, nak jumpa kuar dating pergi la, tapi jangan la main pegang pegang, lapik ke tak lapik ke salah kalau saja saja pegang biasanya perkara yang dilarang kat dunia ni memang best.tak caya cuba la buat salah satu perkara dilarang.anda da besar anda sendiri da pandai tentukan..sekian

THANKS FOR READING ♥ COMMENT

11 bicara cinta:

kim heeruul said...

gua pernah dulu pgg tgn ex gua..
skrg single,tak pgg da..

Falling . said...

heheheh abg,kte pegang tgn eh.. ni ayg pkai sarung tgn.. hahahah.

noraauliyya said...

peringatan terbaik PM ,

Just Mini Love said...

betul ckp pm ;)

entry tadi kn ieyza buat nk mintk pndpt org sebb ade sebb.. sebb itu mmg btul ieyza.. dulu2 kpel time sekolah, putus gara2 ini la.. x heran pun kehilangan dorang ! hurm..

Ku Azhar said...

gud2 :) dh la esok kluar dating..kih3

lynda said...

nice info maa :)

Unknown said...

xblh gk ek ???

reenapple said...

haa.. sib baek tak pernah pegang3 tangan nie.. dating pom tak pernah.. kah3..=)

Idzanfashila said...

ta penah buat. lega~

nordiyana said...

calon pon takde, nseb bek la kan . hahaha :)

Ahmad Syarif said...

aku kuar ngan pompuan pun, stakat ni tak pernah agi pegang tangan.

peluk2 tu biasa laa..
eh..takder la..gurau jer..wahahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
PRIVACY POLICY ©2019PENDAMBA MAWAR ALL RIGHT RESERVED -- COPYRIGHT NOTICE BY PENDAMBAMAWAR | YOUR DASHBOARD