PENJENAMAAN SEMULA BLOG PENDAMBA MAWAR

PRINCESS WIDIEA AZIRA

Persepsi Negatif

Kali ni pendamba nak berbicara mengenai persepsi negatif orang terhadap kita, Seringkali kita rasa rendah diri,hilang keyakinan atas pandangan negatif orang lain terhadapa kita. Pendamba juga pernah mengalaminya sehingga pendamba sangat kecewa, hilang semua fokus belajar pendamba. Pendamba takkan mengata orang lain,pendamba nak bercakap tentang diri pendamba yang serba kekurangan ni.

Situasi : ' Ternampak seorang lelaki gemuk berjalan '
persepsi anda: Tak pandai jaga badan,sebab tu la gemuk. tapi anda tak tahu dia da cuba macam macam untuk kurus. Walaupun tak makan badan tetap naik.
Biasanya ini lah tanggapan orang lain pada kita, selalu perkara negatif. Pendamba pernah merasa hina sebab ejekan, pendamba nekad tak makan selama seminggu. Apa yang jadi?pendamba tempah wad kat hospital Seberang Jaya,Pulau Pinang. Besarnya impak kata kata diorang kat pendamba.

Pendamba tanya la sapa nak gemuk?tak de orang nak. Hina sangat ke pandangan korang terhadap orang yang berisi. Badan pendamba tak de la gemuk sangat pun.tapi biasa la,diorang kan badan kurus hensem tapi hati busuk tak de faedah juga.

Jika badan pendamba cam gambar di atas ni pendamba tak kisah la nak panggil pendamba gajah, dinasor, badak, ke apa sekalipun. sebab memang da besar sangat tu. tapi pendamba biasa je kot.haha#perasan.
ha.tak cukup comel ke? tak nak ngorat?hahaaha. Pendamba sebenarnya kecewa bila orang kita, orang melayu kita sendiri yang saling menghina, mencaci ciptaan Allah SWT. siapalah kita untuk mempersoalkan setiap ciptaan Nya?

Fikir balik, anda hensem anda cantik itu semua dari Allah, mungkin ada sesuatu yang anda takde tapi ada pada insan lain. Setiap makluk ciptaan Nya mempunyai kekurangan dan kelebihan masihng masing jadi anda tak perlu nak menghina dan mempersoalkan nya.

Ubahlah persepsi anda.kenapa tak lihat dari sudut positif, oh dia gemuk sebab dia bahagia, sebab dia banyak duit nak beli makanan,apa yang dia nak semua dia dapat. tentu saja anda boleh berfikiran positif. otak pun tak sakit.Akhir kata dari pendamba pandanglah seseorang itu atas kebaikkan nya bukan keburukkan nya. dan anda juga akan mendapat balasan yang sama di atas perbuatan yang anda lakukan.sekian

THANKS FOR READING ♥ COMMENT

14 bicara cinta:

Opieneon said...

bagi aku la, semua ciptaan Allah ni cantik, sempurna dr aspek manusia. aku tak sanggup nak ngata kat orang kot, Allah yang cipta,
kau rilek je, mana tau Allah nak tunjuk jadi balik kat org tu, biar dia sedar, aku ni agak kejam, tapi diorg lagi melampau, sbb kita ciptaan Allah, berani pulak nak ngata kat ciptaan Allah.

era kecik said...

best entry nih..

gemuk, kurus, cantik, hodoh, same je.. takde yang beza2 pun.. tapi yang berbezanya cuma amal ibadat kita sahaja..

p/s: era dah follow pendamba.. :)

nurul diana said...

x kisah lahh macam mana sekalipun rupa bntuk , ape semua , kita semua sama d sisi Allah yg mmbzakannya hnyalah amaln kita di dunia :)

♥j3n♥ said...

Waaa..bab ni act memang sensitif..biar kan apa org nak kata..dah letih bhenti lahh..jadi diri kita seadanya..

izaFiza said...

gud entry..kalo setara tu diorg kata gemok diorang rabun dekat kot.bsyukurla pendamba.sy nie nak berisi mkn byk tapi tak berisi2 jugak ape cer..haha..

yg penting kita kurus ke gemuk ke comel ke tak comel ke yang membezakan kita sebaenarnya amalan kita.kan.=)

PinKy MoMMa said...

janji kita sihat..bersyukur dengan badan yang ada..tapi akak nak selim ni..diet xtivated huhu..

Mawar Biru said...

sepatutnyer kena bersyukur allah dah bagi kita cukup sifat....

Rosalia said...

sabar jela PM, sy ni kurus pun orang ejek. haiyo apa pn tak noleh. jgn risaula sy berkwn dgn smua org :)

LyNn LyNdA said...

kurus,gemuk.tinggi,pendek,cntik,hodoh,putih,hitam...2 semua xpnting...
manusia ni xsempurna..tp kita da djadi kn ckup2 indah oleh ALLAH SWT..w'pun kita kurg dr paras rupa n fizikal..tp kita ada sstu kelebihan y org xnmpk...so, bbangga la dgn kelebihan 2...
hepy alwayz yaa...(^_^)

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

mulut orang memang kita takleh nk ckp ape. memang ramai sbnrnye orang islam yg suke mengutuk sesama sendiri, tanpa mempedulikan perasaan orang. walhal yg dikutuk tu ciptaan Allah. Maera penah alami situai dimana orang kutuk2 maera. byk kali. masa sekolah dulu, pernah group kami diejek as 'multisize' group. memang mulut diowang takde insuran. tapi my father pesa, biarlah orang kutuk, ngumpat kita tapi kita jangan ikut diowang. sb pahala untuk orang yang sabar sangatlah besar. =)

Ana Farhana said...

manusiA mmg bgitu.. ish5

kim heeruul said...

ciptaan tuhan kita tak boleh nk kutuk..
drpda ciptaannya,setiap org ada keistimewaan yg tersendiri.

..cik gugu.. said...

betol.. gugu slalu kne.. ;( pd hal kte xde la sebesar mana ;'(

ieyza afieyna said...

Allah cipta manusia ade keistimewaan nye yg sendiri..di mata ALLAH tiada beza pun... semua hasil ciptaanNYA memang cntik..
;)

manusia je kadg2 punya sifat iri hati, dengki, xpuas hati dgn kehidupan org lain yg merasa diri mereka hebat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
PRIVACY POLICY ©2011PENDAMBA MAWAR ALL RIGHT RESERVED -- COPYRIGHT NOTICE BY PENDAMBAMAWAR | YOUR DASHBOARD