PENDAMBAMAWAR BACK IN 2019

Aku Dia & Blogging

Blog Atau Diari

Hujan, dari pagi kampung halaman ku ditemani hujan. alhamdulillah rahmat dari Allah untuk menyegarkan bumiNya yang kian tandus akibat aktiviti manusia. Bila bercakap soal manusia kenapa banyak sangat persepsi negatif yang akan bermain di minda kita berbanding positif. Tanggapan kita sering banyak menuju ke arah negatif bila kita berhadapan dengan seseorang. Contohnya,kita berhadapan dengan orang yang pendiam, kata kita " eleh sombong plak dia ni kan' dan sebaliknya bila kita berhadapan dengan orang yang ramah " aduh, banyak mulut betul budak ni". Kenapa selalu negatif?


Meletakkan sesuatu andaian pada seseorang itu tak salah, tapi jangan la selalu negatif, mungkin dia pendiam sebab dia malu. Dalam satu perhubungan mahupun persahabatan pandangan positif harus la diutamakan baru la kita dapat kekalkan hubungan yang kita bina itu. ok PM stop bercakap soal ni di sini sebab PM nak berbicara mengenai blog. Apa yang patut ditulis dalam blog.




Selama 6bulan PM dalam dunia blog macam macam perkara yang PM dapat baca dari penulisan seseorang, ada yang bercakap mengenai isu semasa, ada bercakap tentang artis, perkara aneh,pelik serta menarik,lawak, soal perasaan dan macam macam lagi. Dulu PM diajar untuk tidak menulis sesuatu yang peribadi di dalam blog, tapi selepas PM kaji itu ini, buat R&D pada blog baru PM tahu cara nak cari kepuasan sebenar dalam blog.


Entri personal patut ditulis atau tak? Pandangan pendamba sekarang, blogger yang memandang  rendah pada blog yang menulis entri personal sangat sangat tidak profesional. walaupun anda mempunyai follower beribu riban, trafffik 1k keatas tapi selagi anda memandang rendah pada blogger lain. Mintak maaf anda bukan seorang yang profesional. Walaupun ada sesetengah yang berkata " nak tulis hal personal,baik tulis dalam diari je", bagi PM selepas banyak blog dan penulisan yang PM baca entri personal kadang kadang lebih membantu kita untuk mempelajari apa yang kita tak tahu. sebab ianya datang dari pengalaman sendiri bukan melalui penceritaan yang direka.


kalau anda bagi PM pilihan antara novel online dan cerita personal, ya PM akan pilih cerita personal. Sebab kalau kita baca betul betul penulisan mengenai personal , kita akan rasa lebih bersedia untuk menghadapai sesuatu perkara ,mana tahu perkara sama yang ditulis oleh blogger yang menceritakan hal personal. Setiap manusia mempunyai perwatakan yang berbeza jadi jangan persoalkan apa yang ditulis dalam blog. Anda tak suka dia tulis tentang personal, senang tak perlu masuk. blogger kan ramai pilih la yang mempunyai citarasa yang sama dengan anda.


Banyak blogger yang fames tulis pasal diri sendiri je, tapi ada maksud tersirat yang disampaikan.PM tahu ramai yang buat blog ni online diary cuma Nasihat PM,kalau nak menulis entri personal cara pengolahan ayat anda je yang perlu diperbaiki supaya,pembaca dapat faham apa sebenarnya yang awak cuba sampaikan. sekian.
THANKS FOR READING ♥ COMMENT

24 bicara cinta:

Just Mini Love said...

setiap org ada pndagan masing mengenai blog yg dimiliki, yg penting tujuan dia berblog tersebut...

Amyra said...

masing-masing berhak tulis apa yang dia rasa nak tulis dekat blog dia..
kita tak mampu halang dia apa yang dia nak tulis... :)

Shiema Sufian said...

nasig masing dgn cra tersendiri. shiema pon lebih suka entri personal berbanding entry biasa :)

Zul De Alexis said...

penulis blog mempunyai hak masing2 dalam menulis...kadang2 personal life pon bgus seandainya kita pandai mengubah ayat manjadi lebih mudah di baca dan lebih rapat dengan pembaca.

reenapple said...

yeay.. setuju3... tapi kadang3 kena tahu yg mana personal dengan tak personal...macam kamoo cakap .. susun ayat.. hehe
kita keep diary and blog.. but still kita tahu yang mana patot letak kat diary or blog... =)

cik ika said...

setuju2..belog ika pown ke arah personal..tgk tema ika header ika lar..bila daq kecik membebel...

monologmalamhari said...

stuju .. tapi sy tak brape psti blog saya personal ke atau merapu je . harap2 ada perubahan slpas ini :)

EkaTikah said...

terpulang kpd individu tertentu sama ada nak buat blog itu sebagai diari mereka atau tempat mereka berkongsi ceritA :D

PinKy MoMMa said...

wah suka entry ni 100x hehehe..
personal blog tak yah stress nak cari maklumat..apa yang jadi..itu yg ditulis..asalkan blog kita tak mengaibkan mana mana pihak dan tak menyakitkan hati org dah lar..

buat hal sendiri lebih senang kan..
jadi kepochi pun tak dapat sejuta..

pssst sini pung hujang..ganu dah start tengkujuhkah?

noraauliyya said...

betul2 law tak suka bce jangan masuk blog tuh . tiada paksaan kan..

RinsyaRyc said...

betultu.. eheh.. <--padahal suke merapu dlm blog.. ><

Unknown said...

sharing is carring....

lau tulis dlm diari xblh nk share2 =)

kunci locker said...

ya...betul2...setuju...huhu

Unknown said...

err err blog saya juga bersifat peribadi..tapi diselitkan benda-benda penting yang sesuai untuk dikongsikan dengan pembaca

Anonymous said...

setuju !! :D

EYQASARA said...

Sokong PM.. :) klu tak suke, tak perlu msuk kan? (^^) nice entry!

Anonymous said...

betul..betul..betul... hehehe.. sangat bernas PM!!! setuju 103% la.. masing2 ada hak sendiri untuk blog dia..

Falling . said...

betoll.. nk cite psl personal bule tp kne pndai olah ayat ;p

ILA SYAMILA ♥♥ said...

ila setuju dgn pm. pd ila, tntg entri personal org lain kdg2 bagi pengajaran n paling tak pun diorang share pngalaman. jadi, kita macam belaja dr hidup org lain utk perbaiki hidup sendiri secara tak langsung. :)

Atiqah Wadiah said...

belog msg2..so,suka hati lah kan nk tulis hape pon..hehe :)

iAmCekbolat said...

>_< ehmmphhhh ! tataw lah..
*fenin*

Neon said...

aku ada satu blog personal, dan aku suka buat entri personal so orang akan faham perasaan aku, then info pun aku suka sbb byk dpt idea baru, aku sokong 100%, aku pernah baca sorg blogger ni buat entri pasal blog personal and dia mmg pandang lekeh ar, aku tak respek dia langsung walaupun dia ni bajet otai

kim heeruul said...

blog gua memey about my life..hihi..^^

Unknown said...

Terima kasih.. Pemberi semangat untuk saya menulis blog.. Like.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
PRIVACY POLICY ©2019PENDAMBA MAWAR ALL RIGHT RESERVED -- COPYRIGHT NOTICE BY PENDAMBAMAWAR | YOUR DASHBOARD