PENDAMBAMAWAR BACK IN 2019

Aku Dia & Blogging

TQM Total Quality Management


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sekali lagi pendamba muncul dengan entri berkaitan term bisnes..kali ini  kita aplikasikan prinsip TQM ke dalam blogging.


sebelum tu biar pendamba terangkan sedikit maksud TQM ni..tentu ramai yang bertanya kan? 
T(total) - melibatkan semua orang dan setiap satu dalam organisasi melaksanakan pembaikan atau kemajuan dalam sesuatu perkara.
Q(quality) - menentukan kepuasan...itu yang menjadi asas kepada TQM.

ok pendamba bicara tentang prinsip yang pertama, Tumpuan Pembaca, sebagai seorang blogger seharusnya mementingkan pembaca bukan nya diri sendiri.. kerana... hasil penulisan kita akan dikongsi.. cuba kita pkirkan sejenak..jika penulisan kita mengandungi unsur2 maki hamun yang keterlaluan,unsur2 lucah.. apa persepsi pembaca pada kita??mesti negatif..

seterusnya Kepimpinan, ni boleh dilihat dari design blog kita.. sesetengah orang kata ' dont judge a book by it's cover'  tapi bagi pendamba law blog ni ,first orang masuk da serabut giler, memang susa sikit la untuk lawatan kali kedua..:)

yang ketiga pula, Penglibatan manusia.. maksud di cini bukan la korang kena attend gath sna sini..tapi law ley attend lagi bagus... yang dimaksudkan adalah, kita bina komuniti, melalui kawan2 kita akan dapat byk idea..byk pendapat..yang baik jadikan teladan..yang negatif diam2 sudah la..hehe..xd ar.. agak diorang komen apa2 tentang kita..kita terima pandapat tu dengan hati terbuka..jgan sombong utk menerima pendapat..kelak kita juga akan menyesal.

yang terakhir adalah Peningkatan secara berterusan, semakin lama kita hidup di dunia blogging ni..kita akan taw macam mana tahap kita sebelum ni... bilangan follower yang banyak tak kan menjanjikan pembaca setia yang ramai.. apa2 pon pembaikan berterusan ni bermaksud,kita baiki cara penulisan kita.. kita ubah cikit2 nilai estetika yang ada dalam blog kita.. nanti akan ada jugak yang datang berkunjung... insyaallah...

akhir kata dari pendamba... prinsip TQM kesemuanya ada 8.. tapi pendamba masukkan 4 jer..hehehehe.. nanti pnjang2 orang bosan nak baca..apa2 pon ni dari pendapat dan pandangan pendamba sendiri..komen dialu2kan..sekian

THANKS FOR READING ♥ COMMENT

4 bicara cinta:

~Kirin Selama Perak~ said...

menarik entri ni..
usaha lagi.
insyaALLAH
:)

Pendamba Mawar said...

mekasih KSP.. ada gak yang sudi baca entri aku ni..:)

Unknown said...

hhehehehe...
dah blajar dalam bisnes...
nasib baik tak kuar exam
weeee~~~

Pendamba Mawar said...

haha.. law kuar jawab j sy sy buat tu lan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
PRIVACY POLICY ©2019PENDAMBA MAWAR ALL RIGHT RESERVED -- COPYRIGHT NOTICE BY PENDAMBAMAWAR | YOUR DASHBOARD