PENDAMBAMAWAR BACK IN 2019

Aku Dia & Blogging

Cinta Sejati



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
Remaja dan cinta.. salah satu topik hangat pada masa kini dimana remaja mneganggap masa remaja adalah masa terbaik dan dipenuhi dengan cinta antara lelaki dan perempuan. rasa cinta zaman remaja adalah berlandaskan nafsu semata-mata. ini menyebabkan gejala sosial negatif menigkat dari masa ke semasa contohnya lari dari umah kes pengguguran bayi dalam kndungan.

Punca nya adalah kerana kurangnya ilmu dan keimanan tentang makna cinta yang sebenar. pendamba rasa ini la yang menyebabkan berlakunya pergaulan bebas.
Rasa cinta merupkan tanda pengerat hubungan dalam keluarga.selain itu rasa cinta mempunyai peranan yang tidak dapat diabaikan dalam pembentukan peribadi diri.
Daripada Abu Hamzah Anas bin Malik RA,pelayan baginda Rasulullah SAW berkata: " Tidak beriman seseorang di antara kamu hingga ia mencinta saudaranya sebagaimana mencintai dirinya sendiri." (riwayat Bukhari dan Muslim)
Setiap hari ada saja berita yang terpampang di dada akhbar mnegenai cinta.. bunuh diri,membunuh,buang kandungan.. benarlah 'cinta itu buta'. Deritanya hidup apabila cinta tak dapat membeli segalanya.. ' cinta itu seperti benda tajam' apabila tidak berhati-hati menggunakannya maka adalah harapan kita yang akan dilukainya.
pendamba nak kongsikan dua pepatah mengenai cinta yang slalu pendamba ingat..pepatah dari Greek yang berbunyi ' Keburukan dapat disembunyikan apabila timbulnya rasa cinta.' dan lagi satu pepatah dari Perancis 'Tidak ada cinta yang tidak cemburu'..
Itu la beberapa pepatah yang dapat menggambarkan orang yang sedang bercinta.remaja mestilah berhati-hati sebelum terjebak dalam percintaan,elakkan cinta yang bileh membawa bencana dalam kehidupan pada masa hadapan.
Pada hakikatnya cinta yang murni mestilah berlandaskan Allah SWT. Ahli sufi pernah berkata, " cintailah sesiapa yang memberi nikmat dan janganlah engkau cintai nikmat yang diberikan." 
Jauhilah "cinta monyet" iaitu cinta keanak-anakan
Jauhilah "cinta palsu" iaitu sekadar berpura-pura
Jauhilah "cinta saku" iaitu cinta hanya kerana harta benda
Sebaliknya carilah "cinta sejati' cinta yang menghasilkan cita-cita luhur dan kekal abadi 
Akhir kata dari pendamba, kesucian cinta akan membuahkan kenikmatan,kesenangan dan keberkatan dalam kehidupan. semuanya ini dapat dilakukan apabila seseorang itu benar-benar memahami hakikat cinta yang sebenarnya.


p/s:law ada pendamba salh ckap dlm post ni harap dimaafkn

THANKS FOR READING ♥ COMMENT

10 bicara cinta:

Halimatun Sa'adiah said...

yea,,,sokong...

Pendamba Mawar said...

terima ksih^^

tieka said...

yup2...betul kata2 faiz tu...^_^

Pendamba Mawar said...

btul tu...:)

Unknown said...

cinta sejati susah nak cari :(

Pendamba Mawar said...

susa nk dicari?? tapi jgn pernh kita putus asa mncarinya

::Mastura Zakaria:: said...

Cinta kerana Allah ...Allah tak pernah mengecewakan...

Pendamba Mawar said...

itulh cinta sejati y dicari^^

zacky786 said...

hang betoi ~

Pendamba Mawar said...

mkasih zacky

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
PRIVACY POLICY ©2019PENDAMBA MAWAR ALL RIGHT RESERVED -- COPYRIGHT NOTICE BY PENDAMBAMAWAR | YOUR DASHBOARD