PENJENAMAAN SEMULA BLOG PENDAMBA MAWAR

PRINCESS WIDIEA AZIRA

Mercun?dilarang kenapa?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Sehari dua ni kecoh dengan Isu blogspot kepada blogpot..jadi pendamba pun nak menulis la tentang ni.. dua domain ini adalah berbeza jadi kita sebagai pengguna blogspot tak perlu la mengungkap kata kata seperti "ish bangang!" , "sial'... itu la yang pendamba baca apa yang mereka tulis .. berpuasa kah anda??


sejak 2009 lagi pendamba da tahu tentang ini.. walaupun masa tu pendamba takde blog.. pada pendapat pendamba memang pemilihan nama BLOGPOT tu saja dipilih dan memang tujuan untuk mempengaruhi fikiran orang Islam.. tapi kenapa kita perlu maki hamun cam tu? Islam mengajar kita untuk mencaci agama lain ka? fikirkan la baik baik ok.. 


hai pembaca blog pendamba mawar.. malam ni pendamba ingin berbicara soal mercun dan perayaan.. kenapa sekarang ni kerajaan membuat larangan terhadap penjual mercun?ades..bosan la raya tanpa mercun.sunyi la.. kenapa ea? merbahayakan ke mercun ni?? ala risiko sendiri tanggung kan?kenapa diorang sibuk nak marah orang main mercun?




dan kemana perginya mercun mercun yang dirampas? dilupuskan?wah betul ke dilupuskan ni... cam tak caya je..sebab kadar rampasan berjuta juta.. anda fikir betul ke kerajaan nak lupuskan perolehan berjuta juta..ahaks.. ok tinggalkan sebentar tentang itu.. kenapa mercun tak dibenarkan jual?? sebab utama adalah mercun tidak dikenakan cuka eksais.. jika mercun dilarang penjualan nya kerana merbahaya,kenapa penyekatan tidak dilakukan terhadap penjualan rokok dan minuman keras..




Jom kita kearah pemasaran antarabangsa sikit,duti eksais adalah duti atau bayaran yang dikenakan pada barangan yang dikilangan di dalam negeri... mengikut kadar yang ditetapkan oleh Menteri Kewangan kita.. siapa Menteri Kewangan pertama kita? ya anda tepat Perdana Menteri. jika tak salah kadar duti eksais yang dikenakan terhadap rokok atau tembakau lebih kurang RM29 per kilogram dan kadar duti eksais bagi minuman keras pula dalam anggaran RM36 hingga RM 44 per 10liter.. Persoalan pendamba syarikat tembakau dan minuman keras mana yang mengeluarkan produk mereka hanya sekilogram dan 10liter?tak ada..




Dan anda tahu kadar bayaran lesen tahunan untuk dua syarikat itu??bagi pengilang rokok dan untuk pengilang minuman beralkohol atau keras  jumlah lesen tahunan adalah RM 2,400.. tinggi bukan? untuk satu kilang di Malaysia ada berapa kilang??banyak ...Jadi anda faham kenapa mercun dilarang penjualannya tetapi tidak pada rokok dan minuman keras..


Ha jadi persoalan sudah terjawab... keselematan dan risiko sebenarnya adalah tanggungjawab diri sendiri.. diorang tak pernah kisahkan pun... yang penting.. macam mana nak naikkan ekonomi negara kearah negara maju.. sebab tu larangan penjualan mercun dikuatkuasakan... faham ke?maaf la bila budak bisnes berbicara .. tapi pendamba tak guna sangat term bisnes.hehe..selamat membaca..sekadar kajian dan penilaian yang dilakukan pendamba sendiri..sekian




THANKS FOR READING ♥ COMMENT

11 bicara cinta:

Ku Azhar said...

huhu...ku bab bila disbut bnyk2 sngat angka nie jd blur...tp...jgn main mercun!!! hehehe

Pendamba Mawar said...

hahaha...::)

.M.E.A.S.M.Y.S.E.L.F. said...

main bom boleh tak? ^_^

cik dot said...

oo.. cmtu ke. tp klau nk main gak cmne? hehe ;PP

Pendamba Mawar said...

main gak.. tanggung sendiri la law nampak dek polis kena tahan...

imah said...

mak imah mrh kalo ade org main mercun.. sebab, anak org nak tido .. hahaha

Pendamba Mawar said...

imah.tu salh satu fktor gak tu

..cik gugu.. said...

mertam buluh bule?? ;)

Pendamba Mawar said...

hhaha..itu underground punyer

nuruhuda_329 said...

kite tak main mercun...main meriam besi...tradisi kg setiap kali raya hehehe..tggu entri meriam nih pas raya ye hahahahhaa :P

Pendamba Mawar said...

ok puteri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
PRIVACY POLICY ©2011PENDAMBA MAWAR ALL RIGHT RESERVED -- COPYRIGHT NOTICE BY PENDAMBAMAWAR | YOUR DASHBOARD