PENDAMBAMAWAR BACK IN 2019

Aku Dia & Blogging

Identiti Tu Perlu!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


hai pembaca blog pendamba mawar. kali ni izinkan pendamba berbicara satu isu yang dianggap remeh tapi sebenarnya penting bagi seorang blogger. kenapa pendamba cakap penting? sebab identiti tu akan memperkenalkan blog kita. percaya? tidak percaya. izinkan pendamba berbicara dengan lebih lanjut.


Siapa anda? itu anda harus tahu. bagaimana anda nak buat supaya orang ingat akan anda walaupun tak pernah bersua muka dengan anda? pastinya melalui identiti. sebagai contoh,bagi seorang blogger benashaari.com, honeykoyuki.blogspot, kupukupukecik.blogspot. Nama blog ini sudah sinonim dengan anda bukan? jadi bagaimana anda pula mencorakkan blog anda supaya dikenali.


kesilapan anda yang pertama dalam memilih nama blog adalah penggunaan ejaan yang pendamba istilahkan sebagai 'gedik' sebagai contoh itebudaxcomei.blogspot atau awexscatek.blogspot. mungkin senang untuk diingati tapi sukar untuk dicari. maksud pendamba mungkin ada diantara kita yang akan menggunakan keyword seperti kitabudakcomel.blogspot dan awekcantik.blogspot untuk mencari blog tersebut. Jadi kita sudah kehilangan pengunjung ke blog kita disebabkan pemilihan nama kita sendiri.


Kesilapan kedua mengenai nama gabungan, maaf sapa yang terasa. tapi salah satu blogger tutup blog adalah entri personal cinta dan nama blog. kenapa? salah satu sebab apabila kita khusyuk menulis blog mengenai pasangan kita tetiba, perhubungan itu putus di tengah jalan, rasa malu terus lahir dalam diri kita. disebabkan itu kita tutupp blog kita.


Selain itu identiti dari segi penulisan, pendamba tak nak tegaskan apa penggunaan bahasa yang anda gunakan. tapi pendamba harap sangat penulisan anda tiada kata maki. DAri penulisan kita dapat menilai peribadi seseorang. jadi jaga baik baik penulisan anda. tak salah menggunakan saya awak. aku kau, lu gua tapi cuba kita hormat siapa yang masuk blog kita. guna bahasa yang baik. buat ayat yang kemas. penggunaan singkatan law boleh elakkan. sebab bukan semua orang faham singkatan yang kita gunakan.




Yang terakhir pendamba nak tekankan mengenai siapa kita dalam dunia blog? blogger?atau penulis diari? fikir fikirkan balik siapa kita. Jika anda buat blog untuk berkongsi sila buat penulisan berbentuk perkongsian. dan jika anda menggunakan blog sebagai diari, pendamba sarankan jangan share dengan orang ramai. bukan pendamba angkuh nak manilai anda tapi pendamba tak nak anda dihentam atau di perli blogger lain disebabkan penulisan anda. 


cari la identiti untuk blog. apa bentuk penulisan anda. bagaimana penulisan anda. siapa yang anda sasarkan sebagai pembaca anda, bagaimana rupa blog anda. itu semua penting. jangan pandang remeh mengenai identiti. Ciptalah nama anda. ciptalah blog anda. hasilkan penulisan yang mampu buat orang lain terima. sekian.
THANKS FOR READING ♥ COMMENT

14 bicara cinta:

monologmalamhari said...

wahhh . terasa la gak . hehe tapi pndamba doakn supaya hbgan saya ta putus kt tgh jalan tau . :) .
pape pon entry nie menarik ...

AnakPakZohar said...

ade typo.. cube carik,, hehehee

dulu pakai url azyaleeya... hehe.. sekarang dah pakai nama sendiri.. norfatiahyadz...ngeee.. =p

jamilah izzati said...

i like your entry....yelah bukan senang nak tahu identity seseorang kan..kecuali diri sendiri yang bagitahu..huhu:)))

Falling . said...

jadi diri sendiri masa menulis n3..

ehaminnie said...

eeerrrkkk~ alamak! suka wat short words..kne elak an lepas ni nampak nya :) like like like ur entry!

reenapple said...

seems like i found my identity in this blogging world.. hehe

KN said...

I choose identity and credibility!!

Farhanhanif91 said...

seronok baca blog yg pakai nama samaran ni...menyesal tak buat macam ni awal2 dulu...dah kantoi identiti sendiri...hahaha

echa takashimaya said...

letak nama samaran berangan nak jadi jepun siket ok tak?hehe

yunZatie said...

identiti tu perlu..yezza

Nyamuk Terbang said...

url blog aku siap ad nmbr g
rmai ingt tue nmbr ekor
chissdale

Hafiz Hafizol said...

blog aku diari jerr.. okbaii

TrigYy said...

blog ak xda identiti. ak sedar p'kara tu.. huhu.. sbb tu ada dua blog skrg. nk fokus SEO satu ngn personal satu

PinKy MoMMa said...

erkkk sbb suka dan obses dengan pink..letaklar pinkymomma.com ;p

senang nak ingat pun..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
PRIVACY POLICY ©2019PENDAMBA MAWAR ALL RIGHT RESERVED -- COPYRIGHT NOTICE BY PENDAMBAMAWAR | YOUR DASHBOARD