PENJENAMAAN SEMULA BLOG PENDAMBA MAWAR

PRINCESS WIDIEA AZIRA

Bisikan Warkah Rindu Buat Zara #3

Tiba tiba talefon nya berbunyi, diamati nama yang tertera, “ Mak Zara,Calling.... “ .......

"Arman,Zara Kemalangan!" kedengaran nada suara mak zara yang agak cemas. Tiba tiba itu yang bermain di fikiran Arman bila melihat nama mak zara menghubungi talefon dia. Dengan debaran dia menjawab panggilan itu sambil di fikiran nya masih terngiang ngiang bayangan nya itu. " Arman, napa lambat jawab call, zara ni . Nak gitau malam ni mak nak ajak Arman datang umah , mak buat makan makan sikit." dengar ajakan manja daripada zara. Mendengar sahaja suara zara ,arman terus mengukirkan senyuman banyangan nya sebelum ni hilang dibawai angin yang berhembus. "pukul berapa zara?" tanya arman . " pukul 8 malam ,boleh erk?" desak zara. "ok nanti arman gitau mak". Talian mereka terputus di situ. Selesai mereka berbual di talefon segera arman menuju ke meja dan mengambil diari yang disediakan khas sejak perkenalan mereka berdua lalu mengukir sesuatu,


Kenapa cerita buruk kau mainkan,
tatkala aku sedang merindui dirinya,
suaranya melegakan hatiku, bicaranya membuatkan ku ketawa
ku harap perhubungan kami kekal setia,
walaupun sebesar mana dugaan dan ujian yang menimpa
tekal hatiku tetap mengukir namanya
usah kau tarik nyawanya sebelum diriku
usah kau uji dirinya sebelum diriku
biarlah aku menjadi pemimpinnya
biarkan aku menjadi penawar segala dukanya
izinkan aku berseloka menghiburkan hatinya
agar gelak tawanya yang menjadi peneman setia
sayangku hanya pada dirimu zara....

Selesai Arman melukir kata cinta pada diari asmaranya , dia terus bergegas mencari ibunya, "ibu, malam ni zara ajak makan kat umah dia,jom ibu ikut sama" desak Arman. "pukul 8 malam boleh kan bu?" desak Arman lagi sebelum ibunya berkata. "ok ye la ibu pergi": ringkas jawab ibu nya tapi itulah jawapan yang diinginkan olh arman.

Tepat pukul 8 malam arman tiba di rumah zara,ibunya terus menuju ke dapur menjenguk mak zara. hati arman terusik melihat kelibat seorang lelaki lain berada di ruang tamu rumah zara, segera air muka nya berubah tanpa disedari zara menyapanya "alahai jeles lah tu..." gurau zara. Tapi gurauan itu dibalas dengan perasaan ingin tahu arman " siapa tu zara?" . "itu lah buah hati zara, jom zara kenalakan ngan arman" raut wajah arman mula merah "buah hati? bisiknya..." lelaki tersebut bangun dan menghulurkan tangan "oh ni la arman tu ye zara? aku abang zara.Lan. Dah lama kenal adik aku ni? " . "adik...." arman mula mengukir kembali senyuman sambil membalas salam perkenalan oleh abg zara. "baru je kenal dia bang."

Semasa makan mereka dua keluarga hanya sibuk berbicara mengenai keluarga masing masing, tidak ada apa yang istimewa yang dibincangkan, lepas dua jam berada di rumah zara, ibu arman mengajar arman pulang kerana sudah lewat. dan malam itu habis seperti itu sahaja. 

Keesokkan harinya, mereka bertemu di sekolah dan arman merancang sesuatu, "zara petang ni arman tak mahu la jalan jalan kat taman, kita pergi tepi pantai nak? " . Raut wajah zara serta merta berubah bila arman menyebut pantai ,seakan akan zara merahsiakan sesuatu. "kenapa zara?zara tak suka ker" tanya arman lagi. " tak lah,ok nanti petang kita pergi ke pantai."jawab zara sambil menghulurkan senyuman kepada arman. Pada petang itu meraka berdua ke pantai , angin berhembus menapar pipi mereka berdua, tapi hanya untuk setengah jam sebelum zara mengajak arman balik atas alasan terlalu sejuk. Tanpa was was mereka pulang, zara terus menuju ke rumahnya tanpa mengungkapkan sepatah kata kepada arman, tapi itu tidak menimbulkan keraguan pada arman kerana arman beranggapan bahawa zara kesejukkan. 

Pada malam itu zara segera mencatitkan sesuatu pada diarinya,

Maafkan diriku arman,
bukan aku tidak mahu berdua dengan dirimu di pantai
tapi ada sesuatu yang membuatkan aku takut
untuk melihat ombak yang menghempas di gigian pantai 
apatah lagi untuk berada di tepian pantai
mungkin aku perlukan kekuatan untuk menghadapi semua itu
maafkan aku kerana merahsiakan sesuatu
bukan niatku untuk melukai hatimu
tapi aku tak mahu mengimbau kembali kenangan dulu
maafkan aku wahai kekasihku.


Sambil termenung mengingatkan sesuatu, dia tetidur tanpa disedari . tiba tiba dikejutkan oleh sekeping mesej daripada arman. 

" arman tahu zara menyembunyikan sesuatu, tapi arman tidak akan mengambil tahu, apa yang arman tahu adalah kebahagiaan zara akan berpanjangan selagi bersama arman"

ditilik ucapan itu, zara tidak membalasnya tapi menitiskan air matanya kerana dia sedar dia tidak mampu menyembunyikan sesuatu daripada arman, tapi dia tidak mahu sejarah hitam hidunya kembali menghantui dirinya kembali...Seminggu berlalu, arman menghubungi zara.....

bersambung

THANKS FOR READING ♥ COMMENT

10 bicara cinta:

rebellist duck said...

macam cerpen pulak yer, atau memang cerpen pun?

RinsyaRyc said...

kemain puitis. ah. kalah rin. >_<

kim heeruul said...

nie mesti zara nak bg tahu yg dia sakit kan ?
aku agak je la..

Miss Purple Ungu said...

saspen betul la PM ni..
bila nak wat sambungannya??

Norlida Ramli said...

wah..nsb baik zara x excident..hihihihi...

tp zara sembunyikan ape ek??mst nk kata dia sakit tu!-->sj nk teka lg..haha

era kecik said...

suka cite ni.. >_<

jamilah izzati said...

cerpen ini begitu menyanyat hati pembaca,,;(

msredcheesecake said...

Cantik bahasa, sesuai untuk cerita cinta.... Tak sangka pm boleh menulis...

Syazfida Afzan said...

xsabar nak tau kisah seterusnya....best2...^_^

fierul said...

zara trauma dgn pantai . wahh ruginya . ad benda bruk tjadi ke ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
PRIVACY POLICY ©2011PENDAMBA MAWAR ALL RIGHT RESERVED -- COPYRIGHT NOTICE BY PENDAMBAMAWAR | YOUR DASHBOARD