PENDAMBAMAWAR BACK IN 2019

Aku Dia & Blogging

Revolusi Fixie Pencetus Masalah Sosial

Hai pembaca blog PM , kali ni kita akan berbicara mengenai FIXIE. Salah satu revolusi dan transformasi yang menarik minat anak muda untuk mengalami sendiri kehangatannya. Walaupun PM lihat rekabentuk Fixie yang ringkas itu sama seperti model basikal lama tapi tenyata ia dapat menarik perhatian remaja sekarang. Ada impak positif dan ada impak negatif dalam fenomena ini. PM akan bicarakan mengenai impak negatif mengenai revolusi Fixie ini kerana ini yang akan menyebabkan masalah dalam kehidupan kita seharian berbanding impak positif yang sememangnya membantu kita dalam kehidupan.

Benda apa Fixie ni? sedap cam pancake ker? ke manis cam wafer ? ahaha.. ok benda kat dalam gambar dibawah ni orang ramai panggil fixie.

Basikal? yeah Fixie ni sejenis basikal, PM akhiri entri pengenalan fixie ni kerana ada isu yang lebih penting untuk disampaikan. Mengenai impak negatif dalam penggunaan fixie ni oleh remaja. Ini berdasarkan pemerhatian dan kajian PM selama beberapa bulan ok. bukan sekadar menulis suka suka. kita akan pergi kepada point point supaya anda jelas apa yang PM cuba sampaikan mengenai impak negatif penggunaan fixiie kepada remaja.
Bahayakan Diri sendiri
Ini point yang paling utama, berdasarkan pemerhatian PM , peratusan untuk seorang pengguna Fixie untuk mendapat kemalangan jalan raya adalah 95% kerana mereka kebayakkan mengayuh fixie di jalan raya secara berkumpulan, ini sedikit sebanyak membantu proses kemalangan itu berlaku. 

Pemakaian mereka ketika di waktu malam tanpa mengenakan baju pemantul cahaya memang mendorong mereka untuk terlibat dalam kemalangan .Cara kayuhan mereka yang selalunya menggunakan jalan raya sebagai lokasi untuk kayuhan mempengaruhi mereka untuk terlibat dalam kemalangan.
Lelaki dan perempuan
Di Terengganu sendiri ,PM dapat lihat remaja lelaki dan perempuan bersama sama mengayuh Fixie, tanggapan positif, ok la ada lelaki yang temankan sebab bahaya untuk perempuan kan? masalahnya kayuhan itu bermula jam 11malam hingga ke pagi. Elok ke? orang tengok perempuan keluar malam bersama lelaki? 

Kebanyakkan mereka memulakan kayuhan pada tengah malam, motif PM tak tahu. Tapi yang membuatkan masalah sosial bila mereka beramai ramai lelaki dan perempuan , bergelak tawa, bergurau senda, bertepuk tampar antara lelaki dan perempuan pada tengah malam?? 

Walaupun kayuhan itu membantu perjalanan darah dan meningkatkan kesihatan kita tapi apa tujuan kayuhan tu dibuat tengah malam. PM harap pihak berkuasa buat pemantauan mengenai ini. Itu belum lagi lelaki yang membonceng perempuan atas satu basikal. Geli tengok.
Dua point ini sudah cukup untuk menunjukkan revolusi Fixie ni sedikit sebanyak penyumbang masalah sosial remaja sekarang. Maaf PM bukan tak mahu pandang dari sudut positif. Tapi ini yang patut kita ambil tahu mengenai bahaya penggunaan fixie dikalangan remaja. Nasihat PM nak beriadah tak salah gunalah masa yang sesuai. agar tak menjadi buah mulut orang lain.sekian.

THANKS FOR READING ♥ COMMENT

16 bicara cinta:

Miss Purple Ungu said...

beskal ni dh la xde brek huhu...
teringat dulu2 naik bmx :)

Lea Isnawi said...

lea naik beskal ni sorg2

petang2

so, takde timbulkan masalah sosial

hehe

ascil.punye.lah said...

hmmm,kat uitm ni ramai gila naik fixie.laki ada,pompuan pon ada.laju kan fixie nih.

teyhasahaje a.k.a NURUL said...

setuju sgt dh tu pm

iAmCekbolat said...

ouh.. fixie.. cekbolat selalu hjung minggu dgn kwn2.. tapi lpas spM..rmai yg bkrja.. so ptg2 je lah bwak.. mlm2 dh jarang naik.. n cekbolat dgn kwn2 prmpuan shja ^^

The day we meet said...

hehe..ingatkan ape la fixie ni kn..huhu..

tp kalo pndai menggunakan nya seperti x kuar ngn laki pmpn mlm2 ok la..xde mslh sosial yg timbul.huhu

Unknown said...

aku tak kesah diorng nk main basikal ni, tp jgn la bahayakn diri.. nice entry :D

kim heeruul said...

tempat gua pon ada gak kayuh2 fixie nie.
exercise mlm agaknye.

LaLa mhdnor said...

err, baru ingat nak beli, hehe

shamyheart said...

entri kesedaran/kepentingan sosial yg bagus :)

Zul De Alexis said...

SM penah gak naik basikat nie best gak..body dia ringan..senang untuk kita kawal.

anamizu said...

kat felda cik ana ade team fixie ni..tp beskal dorang smue drg taruk brek..so safety la jugak :)





luv,
cik ana

Falling . said...

hahahaha geli tgk <---- ayat xleh blah.

meisnani said...

<< dari dulu sampai skang nak fixie ni.. tapi ta dapat2..

CikTeddyCorner said...

kat luar negara mmg dieorg mule kayuh malam sbb bsikal dieorng ade lmpu2 nye..org kite pon nk wat gak..ntah pape ^^

Sky8Men said...

da lme xkyuh bsikal...xlarat da ase nk kayuh skang..haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
PRIVACY POLICY ©2019PENDAMBA MAWAR ALL RIGHT RESERVED -- COPYRIGHT NOTICE BY PENDAMBAMAWAR | YOUR DASHBOARD