PENJENAMAAN SEMULA BLOG PENDAMBA MAWAR

PRINCESS WIDIEA AZIRA

Mahgrib balik umah!!


   السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Yang pertama nya saya nak hangpa faham situasi ni..
Dialog diantara anak lelaki yang berusia 10tahun mintk izin dengan mak nya nak pi main bola

anak: mak saya nak kuar pi bermain bola
mak: yelah..tp ingat balik sebelum maghrib taw!
anak: baik mak

^


^

Hangpa pon mesti pernah buat dan mak mesti pernah cakap cam tu kan?baik kaum Adam mahupun Hawa...Saya sendiri pon buat perkara sama bila nak kuar mintak izin dan mama saya ckap blik mesti sebelum maghrib.. 


Pendambamawar, Maghrib tu bila?kul brapa?lepas azan maghrib ker? ok, kan mak da pesan sebelum magrib..seelok2 nya sebelum 6.30 petang la.. paling lewat pon kul 7 petang la...

Tapi!

^

^
Itu dulu ,apa yang saya bagi tahu ni situasi dlu,zaman saya kecik2 dulu era 90an.. mak memang akan marah law anak2 mereka balik lewat .. bukan apa mak sayang kita takut ada apa2 tyme maghrib... orang culik ker..jalan gelap ada bnde2 bhaya mcam paku ke kaca ke tak nampak..Bab Syaitan Iblis tu saya tak nak la masuk kn..


Situasi sekarang..
anak: mak saya nak kuar pi main
mak: yer la tapi balik sebelum mghrib taw.
anak: ala mak pun tyme maghrib pon duk sembang kat luar lagi 
mak:diam~kelu lidah tak terkata

^
Ok.. saya bukan nak bagitahu tentang anak dia yang kurang ajar tu..Tapi! Perangai mak nya yang tak tahu nak masuk bila da maghrib.. Saya menulis bukan berdasarkan akal fikiran yang terbatas ni..tapi berdasarkan apa yang saya lalui hari2..bukan mak saya la..tapi jiran2.. bukan nak memburukkan jiran tapi sebagai peringatan kita bersama.

Sekarang anak nya da keluar,ok dekat2 kul 7 anak dia da balik..Tapi masa balik tu dia tgok mak nya masih duk kt luar sembang ngan 'kroni'2 nya.. Agak2 hangpa la..apa yang duk ada dalam benak fikiran anak nya??mesti cam ni kan

"ish mak aku pon tak masuk rumah lagi, takkan aku da nak masuk..lepak luar lu..jap ag baru masuk..azan da kedengaran tapi mak nya masih leka berbual.."

itu la terjadi di zaman sekarang...sebab tu anak2 brani kuar hingga balik lewat malam sebab ibu bapa mereka pun buat perkara sama.. hal cam ni da macam ibu ketam cuba mengajar anak nya jalan lurus la...

itu saja entri saya kali ini..
^


ingat! law keluar rumah jangan lupa balik sebelum mghrib taw...


THANKS FOR READING ♥ COMMENT

0 bicara cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
PRIVACY POLICY ©2011PENDAMBA MAWAR ALL RIGHT RESERVED -- COPYRIGHT NOTICE BY PENDAMBAMAWAR | YOUR DASHBOARD