PENJENAMAAN SEMULA BLOG PENDAMBA MAWAR

PRINCESS WIDIEA AZIRA

Kiamat:Dua perkara yang Menjadi persoalan

Entri kali ni berkisar sedikit tentang keagamaan. Jangan panggil saya ustaz lak nanti ye.:), 

Kiamat, pengakhiran kepada segala yang ada di alam ini seperti yang diceritakan di dalam Al-Quran. Dan untuk menghampiri kiamat ini, sudah dinyatakan tanda-tanda kecil dan juga tanda-tanda besar.

Ada dua persoalan yang berlegar dipikiran saya yang sampai lani masih belum jumpa jawapannya. Oleh kerana ini berkaitan agama, bukan sewenang-wenangnya hendak mengeluarkan kenyataan. Sebab itu entri saya ini lebih kepada persoalan.

Setahu saya la kan, kiamat ini berlaku serentak di seluruh alam semesta. Bukan bermula dari timur ke barat, atau barat ke timur. Akan tiba waktu itu, seluruh alam akan bergoncangan, hancur, bintang berguguran. Disebabkan itu, dua perkara ni masih lagi bermain-main di benak pikiran saya

1. Kiamat berlaku pada hari jumaat

Rasanya ini semua orang tahu. pengakhiran akan berlaku pada hari kiamat. Apa yang saya terpikirkan, di tempat manakah ketika hari jumaat ini kiamat berlaku.

Kerana kita tahu, kita ada timur dan barat, Kalau negara di timur sudah masuk hari Rabu, negara di barat masih lagi hari Selasa. Jadi, kalau di suatu tempat yang berlaku kiamat, pada hari jumaat. Mungkinkah ada satu tempat yang lain kiamat akan berlaku pada hari khamis ataupun sabtu.? atau macam mana.?entah lah saya pon tak tahu..


2. Matahari terbit dari barat ke timur

Hampir sama kes seperti di atas, tetapi ini lebih jelas kerana ianya melibatkan objek, Matahari. Kiamat akan berlaku apabila matahari terbit dari barat ke timur.

Pada pengetahuan saya yang cetek ini, itu bermakna apabila anda bangun pagi, anda akan saksikan matahari akan terbit dari barat. saya tidak tahu bagaimana korang pikir untuk kes ini.

Ketika anda bangun pagi seperti biasa, matahari terbit dari timur ke barat, tetapi banyak lagi di tempat lain, pada masa itu sebenarnya matahari sudahpun terbit, mungkin tengah hari atau sudahpun hampir malam, sedangkan pada waktu anda, pada masa itu matahri baru hendak terbit.

Kalau kiamat berlaku dengan matahari terbit dari barat ke timur, bermakna ada tempat yang akan menunjukkan matahari sudah keluar, tetapi selepas itu akan terbalik pergerakannya. Contohnya jika tempat itu sudah pun hendak menjangkau tengah hari, kiamat berlaku, matahari akan reverse dari 'tengah hari kepada pagi' dan di satu tempat matahari akan terbit dari barat ke timur.Aku pun masih belum tahu apa-apa penjelasan tentang hal ini.

Perkara tentang kiamat semestinya menimbulkan begitu banyak perbahasan semua orang. Dari kes dajjal, yadjud dan makjud, teori bagaimana bumi hancur, teori alam hancur dan pelbagai lagi yang semestinya menjadi misteri. Walau apapun, ianya tetap akan berlaku dan hint sudah diberi...

Dan seperti saya katakan tadi, untuk dua persoalan di atas, entahlah saya sendiri tidak tahu jawapannya...

THANKS FOR READING ♥ COMMENT

0 bicara cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
PRIVACY POLICY ©2011PENDAMBA MAWAR ALL RIGHT RESERVED -- COPYRIGHT NOTICE BY PENDAMBAMAWAR | YOUR DASHBOARD