PENJENAMAAN SEMULA BLOG PENDAMBA MAWAR

PRINCESS WIDIEA AZIRA

Remaja zaman untuk?

Hai pembaca blog PM, apahal tetiba PM nak berbicara mengenai remaja? haha maklumlah baru balik dari ceramah belia untuk bahagi borang DUIT RM200. haha Hey ! pergi kerana duit ke? mestilah duit sangat penting masa kini tapi bila dengar ceramah tu PM dapat input yang sangat memberi kesan pada diri PM ,pada masa sama Pm dapat tengok telatah remaja remaja yang lebih tua dari PM dengan pelbagai ragam yang amat memalukan. 

PM nak tanya anda apa maksud remaja sebelum kita beralih kepada isu ini, merujuk kamus dewan remaja membawa maksud remaja 1. mulai dewasa, sudah akil baligh, sudah cukup umur utk berkahwin; 2. = muda ~ muda; gadis ~ = ~ puteri gadis yg sudah mulai dewasa (mulai timbul rasa cinta berahi); ~ putera pemuda yg sudah mulai dewasa (mulai timbul rasa cinta berahi); masa ~ masa mulai timbul rasa cinta berahi, masa muda-muda; tapi bukan remaja ini yang PM nak tekankan. yang pm bakal tekankan adalah maksud remaja ini.

R = Rilex
E = Enteng
M = Malas
A = Angkuh
J = Jenaka
A = Akibat

Ni hanyalah sesuatu yang bermain di fikiran PM , sinonimnya berkait rapat dengan diri remaja sekarang. Rilex , remaja sekarang sangat sangat rilex terutamanya bila diarah melakukan sesuatu atau sesuatu berlaku. Contohnya, Diarah untuk menyiapkan tugasan, jawapan yang diberikan? " RILEX ar lambat lagi nak antar.

Enteng atau sikap ambil mudah atas sesuatu perkara, ini biasa dilakukan oleh remaja, suka melakukan sesuatu secara sambil lewa akhirnya kesan akan dapat diri mereka sendiri. Malas, normal bagi seorang remaja dengan MALAS ini kerana kita merasakan kita ada cukup banyak masa untuk melakukan sesuatu dan malas seringkali menjadi alasan utama dalam diri seorang remaja.



Angkuh, remaja ni dah terbukti dengan ego yang membuak buak tambahan pula darah remaja merupada darah paling panas dalam kitaran darah manusia.haha mesti cuba betulkan kata kata sendiri walaupun mereka salah. susah untuk mengakui kelemahan diri sendiri. Jenaka , ramai remaja suka melawak dan melakukan sesuatu yang dianggap main main, Jenaka di sini PM maksudkan sebagai sikap remaja yang suka main main dengan sesuatu walaupun benda itu merupakan perkara serius. 

Dan yang terakhir adalah akibat, setiap dari remaja suka melakukan sesuatu yang baru atas alasan REMAJA HANYA SEKALI tanpa memikirkan akibat baik buruk yang bakal berlaku kepada diri mereka. Jadi kita seharusnya memikirkan akan positif negatif atas tindak tanduk yang kita lakukan sehari hari.

Ingat remaja hanya datang sekali, siapa kita pada masa kini adalah apa yang kita telah lakukan pada masa lepas, siapa kita pada masa hadapan adalah apa perancagan kita pada masa kini.sekian.


THANKS FOR READING ♥ COMMENT

19 bicara cinta:

aisyah ecah said...

zaman remaja hanya dtg sekali..
so,hiasilah ia dengan perkara yang elok2..

rancanglah masa hadapan dari sekarang untuk kebahagiaan masa hadapan.. ^__^

Nisa Greennnpanda said...

aisehman....
sifat MALAS tue yg ssh nk buang tue, huhu~..

Miss Nadya said...

nad selalu mengeluh kat abg tmpt keje..last2 dia ceramah..

keje kene ikhlas..

ah ape kaitan komen di sini..hehe..

nad dah tak remaja..hukhuk..:D

saya cello191 said...

zaman remaja yg tentukan masa depan kita..

tapi,main2 itu biasa...^^

Ahmad Haziq Azlan said...

remaja tamat bila?

fieha said...

zaman remaja banyak cabaran..lebih mudah terpengaruh dengan rakan2..biasanya lebih rapat dri kawan berbanding keluarga..masa ni la remaja mula mahukan kebebasan..ikut cara sendiri..pendek kata..zaman remaja ibarat masa yg sgt bernilai..tapi zaman selepas remaja lebih mencabr bila dah masuk alam kerjaya berkahwin dan bekeluarga :)
pendapat saya je ni..hehe

^^eKaTiKaH^^ said...

hargailah zaman remaja kite. nanti dah tua, teringat-ingat zaman remaja..hehe

miss_rainbow said...

sedang menghadapi masa remaja.. hehe.. :)

kim heeruul said...

sifat malas tu semua org ada..^^

Putry said...

kehidupan remaja amat sukar....
jika kita pandai bawak diri semasa remaja maka kehidupan kita akan jadi lebih baik.. tapi jika sebaliknye fikir kan lah ihiih

Fazi Isma said...

ya zaman remaja hanya sekali so kita perlulah sentiasa memenuhi masa remaja itu dengan bnda yg berfaedah... =D

reenapple said...

Ah.. jadi aku ni remaja lagi?? hehehe

info yang bagus..=)

yad'z said...

saye kanak2 riang lagi. hakhakhak..

..cik gugu.. said...

enteng .. baru taw maknanya ... mekasih pm ;)

Eza Boom Boom said...

hidup remaja memang indah. tapi kena berpada-pada. ;)

El-Janna said...

hueh989 remja dulu tak mcm ni ke?

O CIKTEDDY said...

remaja = rock haha..gurau je~
remaja zamn yg memeningkan ^_^

NAL said...

setuju x kalau NAL ckp zaman remaja ni zaman yang kita nak sgt cuba sesuatu yg baru dlm hidup walaupun sekali..ye la masa zaman kanak-kanak kita x terbuka sgt dgn benda2 lain & zaman dewasa byk sgt tanggungjwb & urusan yg perlu diselesaikan.

anamizu kaito said...

REMAJA = smue nak try..maklumla darah mude kononnye =p





LUV,
CIK ANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
PRIVACY POLICY ©2011PENDAMBA MAWAR ALL RIGHT RESERVED -- COPYRIGHT NOTICE BY PENDAMBAMAWAR | YOUR DASHBOARD